
Nakon pada Zap. Rimskog carstva, prema verovanju Grka i Rimljana, najezda varvara sa severa trebalo je da istisne kulturu vina u korist varvarskog piva. Ali ni varvari sa severa nisu ostali imuni na čari vina...Naravno, uništeni su mnogi vidovi rimskog naćina života, trgovina je prekinuta, ponuda vina u nekim regijama smanjena. Međutim, došlo je i do kulturne fuzije nekih rimskih, hrišćanskih i germanskih običaja. Pokazalo se da je rimska kultura pijenja vina duboko usađena, da je nadživela svoje rimske i grčke roditelje. To se vidi iz Vizigotskog Zakonika (V-VIIv), gde su propisane kazne za oštećenje vinograda., a tako nešto ne bi se moglo očekivati od varvara.
Na opstanak ,,vinske kulture od velikog značaja bila je činjenica da je vino blisko povezano sa hrišćanstvom, čiji je uspon i sve veći uticaj podigao vino na jedan viši, simbolički nivo.
Po Bibliji, prvo čudo koje je Hrist izveo bilo je da vodu iz 6 ćupova pretvori u vino, na svadbi u blizini Galilejskog jezera.
Sam Hrist je često imao običaj da se izražava u parabolama, i imao je običaj da kaže: Ja sam čokot, a vi loze.
Hristovo nuđenje vina apostolima na Tajnoj večeri dovelo je do nastanka crkvenog pričešća - ključnog hrišćanskog obreda u kome hleb i vino simbolizuju Hristovo telo i krv.
Po mnogo čemu bi se moglo govoriti kao o nastavku tradicije koju su uspostavili poštovaoci kulta Dionisa, ili rim. Bahusa.
Na opstanak ,,vinske kulture od velikog značaja bila je činjenica da je vino blisko povezano sa hrišćanstvom, čiji je uspon i sve veći uticaj podigao vino na jedan viši, simbolički nivo.
Po Bibliji, prvo čudo koje je Hrist izveo bilo je da vodu iz 6 ćupova pretvori u vino, na svadbi u blizini Galilejskog jezera.
Sam Hrist je često imao običaj da se izražava u parabolama, i imao je običaj da kaže: Ja sam čokot, a vi loze.
Hristovo nuđenje vina apostolima na Tajnoj večeri dovelo je do nastanka crkvenog pričešća - ključnog hrišćanskog obreda u kome hleb i vino simbolizuju Hristovo telo i krv.
Po mnogo čemu bi se moglo govoriti kao o nastavku tradicije koju su uspostavili poštovaoci kulta Dionisa, ili rim. Bahusa.
Naime, grčki i rimski bogovi su pominjani u vezi sa čudima vezanim uz vino, kao i sa vaskresenjem. Njihovi sledbenici smatrali su, kao i hrišćani, da je uživanje u vinu svojevrsno pričešće. Ali postoji i ključna razlika: dok hrišćanstvo podrazumeva upotrebu veoma male količine vina, dionizijski kult nalaže da se vino toči i pije u ogromnim količinama.
Iako je vinska kultura opstala u Evropi i nakon pada Rimskog carstva, u drugim delovima imperije modeli pijenja su se drastično promenili.
Iako je vinska kultura opstala u Evropi i nakon pada Rimskog carstva, u drugim delovima imperije modeli pijenja su se drastično promenili.
Od presudnog značaja bio je uspon islama.Po predanju, Prorok je prognao alkohol posle tuče dvojice njegovih sledbenika na nekoj pijanci. Kada se Prorok obratio Bogu za savet kako da spreči nemile događaje, Alahov stav bio je beskompromisan: ,,vino, kockanje.... gnusoba je đavolom izmišljena - uzdržavajte se od svega toga, i vi ćete biti srećni....Đavo želi raspaliti među vama mržnju vinom i igrom, i odvući vas od mišljenja na Boga i molitvu. Zar se vi nećete od toga uzdržati?‚‚
Kazna za kršenje ovog pravila ustanovljena je odmah na 40 udaraca bičem. Ali verovatno je velik uticaj imalo i to što je vino imalo ključnu ulogu u rivalskom hrišćanstvu.
Kazna za kršenje ovog pravila ustanovljena je odmah na 40 udaraca bičem. Ali verovatno je velik uticaj imalo i to što je vino imalo ključnu ulogu u rivalskom hrišćanstvu.
Usponom Islama dolazi do premeštanja centra moći sa Sredozemlja u na arapske pustinje i tamošnja plemena. Ta plemena isticala su svoju superiornost i različitost u odnosu na prethodne elite, i u tu svrho zamenili su vozila sa toćkovima kamilama, stolove i stolice jastucima i divanima, i uvođenjem zabrane konzumiranja vina - tog simbola najveće prefinjenosti.
Prosto rečeno, uveli su novi vrednosni sistem. Upotreba vina bila je zabranjena ćak i u medicinske svrhe.
Posle niza rasprava, ova zabrana se proširila i na ostala alkoholna pića. Kako se širio islam, tako se širila i zabrana upotrebe alkohola.
Ali, negde se ta zabrana striktnije poštovala, dok je drugde ,,zaobilažena,,. Npr. Abu Nuvas, Omar Hajjam i dr. arapski pesnici slavili su vino u svojim pesmama, a proizvodnja vina se nastavlja u Španiji i Portugaliji iako je to formalno bilo zabranjeno.
Govorilo se da je i sam Muhamed pio slabo fermentisano vino od urmi, što je navelo neke španske muslimane na zaključak da se Muhamed nije protivio samom vinu, nego svakom preterivanju u alkoholu. Oni su dalje zaključili da je samo vino od grožđa bilo zabranjeno zbog svoje jačine, a to znači da ono treba samo da bude dovoljno razblaženo tako da ne bude jače od vina od urmi.
Iako prilićno kontroverzna, ova interpretacija je davala dosta manevarskog prostora. Izgleda da su se vinske proslave, slične grčkim symposionima, održavale u nekim delovima muslimansog sveta.
Onda, mešanjem vina sa vodom značajno se ublažavalo njegovo dejstvo, a to je, izgleda, bilo u skladu sa Muhamedovom vizijom raja - dženeta... jednog vrta gde će se pravednima.....podnositi da piju vina odabranoga, zapečaćenoga....To vino biće pomiješano sa vodom tasnimskom. Tasnim je izvor na kojem će gasiti svoju žeđ oni koji se približuju Vječnomu.,,
Zaustavljanjem širenja islama u Evropi 732. god. ( bitka kod Tura), najavljena je konsolidacija i obnova evropske kulture.
Posle niza rasprava, ova zabrana se proširila i na ostala alkoholna pića. Kako se širio islam, tako se širila i zabrana upotrebe alkohola.
Ali, negde se ta zabrana striktnije poštovala, dok je drugde ,,zaobilažena,,. Npr. Abu Nuvas, Omar Hajjam i dr. arapski pesnici slavili su vino u svojim pesmama, a proizvodnja vina se nastavlja u Španiji i Portugaliji iako je to formalno bilo zabranjeno.
Govorilo se da je i sam Muhamed pio slabo fermentisano vino od urmi, što je navelo neke španske muslimane na zaključak da se Muhamed nije protivio samom vinu, nego svakom preterivanju u alkoholu. Oni su dalje zaključili da je samo vino od grožđa bilo zabranjeno zbog svoje jačine, a to znači da ono treba samo da bude dovoljno razblaženo tako da ne bude jače od vina od urmi.
Iako prilićno kontroverzna, ova interpretacija je davala dosta manevarskog prostora. Izgleda da su se vinske proslave, slične grčkim symposionima, održavale u nekim delovima muslimansog sveta.
Onda, mešanjem vina sa vodom značajno se ublažavalo njegovo dejstvo, a to je, izgleda, bilo u skladu sa Muhamedovom vizijom raja - dženeta... jednog vrta gde će se pravednima.....podnositi da piju vina odabranoga, zapečaćenoga....To vino biće pomiješano sa vodom tasnimskom. Tasnim je izvor na kojem će gasiti svoju žeđ oni koji se približuju Vječnomu.,,
Zaustavljanjem širenja islama u Evropi 732. god. ( bitka kod Tura), najavljena je konsolidacija i obnova evropske kulture.
Нема коментара:
Постави коментар