
Šeherezadi dodati zrnce realnosti i jedan prstohvat istorije - i dobićete veličanstveni Malufov Samarkand.
Centralni likovi ovog remek dela su Omar Hajjam, arapski učenjak i pesnik, i njegova zbirka rubaija, u to vreme ne baš cenjenog pesničkog roda (kako sam Maluf kaže).O. Hajjam je toliko bio ispred vremena, da je već u 11v. javno, u rubajii, upitao Boga/Alaha lično, okrivivši ga za, danas bismo rekli, dvojne standarde: ,,Ako zlim kažnjavaš zlo koje počinih, kakva je razlika između tebe i mene, reci?''
Ovaj roman govori o svima onima koji su posedovali Rubajie - carevima, šahovima, kao i o Hasanu Sabahu, osnivaču sekte asasina, koji nas u jednom delu upoznaje sa načinom na koji deluju teroristi:
,,Ubijemo jednog- zastrašimo 100.000... Ipak nije dovoljno pogubljivati i zastrašivati - treba znati poginuti... Jer kad poginemo na najhrabriji mogući način, primoravamo svetinu da nam se divi.. A iz te svetine izaći će ljudi da nam se pridruže..''
I danas se u mnogim evropskim jezicima izraz ,,asasin'' koristi da se označe atentatori. ...
Svi vlasnici knjige postaju opsednuti orijentom, Persijom, njenom istorijom. Roman obijuje silnim avanturama, neverovatnim dogodovštinama, a sve u znaku političkih previranja i intriga, u kojima Persija nje ni malo zaostajala za najčuvenijim evropskim dvorovima, a što je Maluf tako majstorski, onako persijski izatkao u priču koja se prosto guta, klizi, kao čokolada. Tu je i tajanstvena persijska princeza Širin, Hajjamova velika ljubav, za koju je na kraju neizvesno da li je uopšte postojala, ili je bila samo opsena, plod njegove mašte.
Krajnje je aktuelan deo u kome nas autor upoznaje sa Persijom krajem XIX veka: zemlja je bukvalno rasprodata budzašto, svaka velika sila vuče na svoju stranu...Zvuči poznato?
Nakon početnih par strana isključićete televizor. Do dvadesete telefon.... Stvara zavisnost. Definitivno.
Centralni likovi ovog remek dela su Omar Hajjam, arapski učenjak i pesnik, i njegova zbirka rubaija, u to vreme ne baš cenjenog pesničkog roda (kako sam Maluf kaže).O. Hajjam je toliko bio ispred vremena, da je već u 11v. javno, u rubajii, upitao Boga/Alaha lično, okrivivši ga za, danas bismo rekli, dvojne standarde: ,,Ako zlim kažnjavaš zlo koje počinih, kakva je razlika između tebe i mene, reci?''
Ovaj roman govori o svima onima koji su posedovali Rubajie - carevima, šahovima, kao i o Hasanu Sabahu, osnivaču sekte asasina, koji nas u jednom delu upoznaje sa načinom na koji deluju teroristi:
,,Ubijemo jednog- zastrašimo 100.000... Ipak nije dovoljno pogubljivati i zastrašivati - treba znati poginuti... Jer kad poginemo na najhrabriji mogući način, primoravamo svetinu da nam se divi.. A iz te svetine izaći će ljudi da nam se pridruže..''
I danas se u mnogim evropskim jezicima izraz ,,asasin'' koristi da se označe atentatori. ...
Svi vlasnici knjige postaju opsednuti orijentom, Persijom, njenom istorijom. Roman obijuje silnim avanturama, neverovatnim dogodovštinama, a sve u znaku političkih previranja i intriga, u kojima Persija nje ni malo zaostajala za najčuvenijim evropskim dvorovima, a što je Maluf tako majstorski, onako persijski izatkao u priču koja se prosto guta, klizi, kao čokolada. Tu je i tajanstvena persijska princeza Širin, Hajjamova velika ljubav, za koju je na kraju neizvesno da li je uopšte postojala, ili je bila samo opsena, plod njegove mašte.
Krajnje je aktuelan deo u kome nas autor upoznaje sa Persijom krajem XIX veka: zemlja je bukvalno rasprodata budzašto, svaka velika sila vuče na svoju stranu...Zvuči poznato?
Nakon početnih par strana isključićete televizor. Do dvadesete telefon.... Stvara zavisnost. Definitivno.
Нема коментара:
Постави коментар